Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach
REGULAMIN
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W SZAMOTUŁACH
z dnia 11 września 2012 roku
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz. U.
z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, Nr 217, poz. 1280 oraz Nr 230, poz. 1371.) ustala się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
P r z e p i s y o g ó l n e
§ 1.
1. Ustala się regulamin Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach z siedzibą w Szamotułach
przy ul. Polnej nr 3, zwanej dalej „Komendą”.
2. Regulamin Komendy określa:
1) strukturę organizacyjną;
2) organizację i tryb kierowania;
3) zadania komórek organizacyjnych Komendy.
§ 2.
Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach, zwanego dalej „Komendantem”.
§ 3.
Zakres działania Komendy określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad organizacji
i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 4.
1. Podstawowy rozkład czasu służby i pracy w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku
rozpoczyna się o godzinie 7:30 i kończy o godzinie 15:30.
2. Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani każdego dnia potwierdzić obecność w służbie
lub pracy własnoręcznym podpisem, składanym bezpośrednio przed jej podjęciem
w przeznaczonych do tego celu ewidencjach czasu służby lub pracy.
3. Przerwanie czasu służby lub pracy oraz przedłużenie czasu służby lub pracy wymaga zgody
bezpośredniego przełożonego i potwierdzenia w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
4. Kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych Komendy, prowadzą ewidencję czasu służby
i pracy podległych policjantów i pracowników. Ewidencję tę udostępnia się policjantowi lub
pracownikowi na żądanie.
§ 5.
Komendant lub I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach, przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godziny 15:30 do godziny 17.30,
a wyznaczony policjant z komórki właściwej do spraw kontroli codziennie w godzinach urzędowania.
ROZDZIAŁ 2
Struktura organizacyjna Komendy
§ 6.
1. Kierownictwo Komendy stanowią:
1) Komendant Powiatowy Policji;
2) I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2. W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne bezpośrednio podległe kierownictwu Komendy:
1) komórki organizacyjne w służbie kryminalnej:
a) Wydział Kryminalny;
2) komórki organizacyjne w służbie prewencyjnej:
a) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego,
b) Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Prasowo- Informacyjnych;
3) w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i
technicznym:
a) Zespół Prezydialny Kadr i Szkolenia,
b) Zespół Finansów i Zaopatrzenia,
c) Zespół do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
d) Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Łączności i Informatyki;
4) komórki organizacyjne w służbie kryminalnej i prewencyjnej:
a) Posterunek Policji w Kaźmierzu;
ROZDZIAŁ 3
Organizacja kierowania w Komendzie
§ 7.
1. Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji w Szamotułach przy pomocy I Zastępcy
Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach, kierowników komórek organizacyjnych
Komendy oraz policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania realizacji zadań
zespołów, a także bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
2. Komendant może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego
imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
3. Komendant może powoływać nieetatowe zespoły realizujące zlecone przez niego zadania oraz
wyznaczyć podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami.
§ 8.
1. Komendanta podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji
w Szamotułach.
2. Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań Komendanta, chyba że Komendant postanowi inaczej.
3. I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach podczas jego nieobecności zastępu-
je wyznaczony przez Komendanta kierownik komórki organizacyjnej Komendy.
§ 9.
Podział zadań między Komendantem a I Zastępcą Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach określają odrębne przepisy.
§ 10.
1. Komendantowi podlegają kierownicy niżej wymienionych jednostek organizacyjnych Policji
funkcjonujących na terenie powiatu:
1) Komisariat Policji w Pniewach;
2) Komisariat Policji we Wronkach.
2. Zakres działania i strukturę organizacyjną jednostek organizacyjnych Policji wymienionych
w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Jednostki organizacyjne Policji, o których mowa w ust. 1 posiadają odrębne regulaminy.
§ 11.
1. Komendant bezpośrednio nadzoruje realizację zadań niżej wymienionych komórek organizacyjnych Komendy:
1) Wydział Kryminalny;
2) Komisariat Policji w Pniewach;
3) Zespół Prezydialny, Kadr i Szkolenia;
4) Zespół Finansów i Zaopatrzenia;
5) Zespół do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
6) Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Prasowo – Informacyjnych;
7) Jednoosobowe Stanowisko do Spraw Łączności i Informatyki.
oraz nadzoruje realizację zadań wykonywanych przez komórki organizacyjne służby kryminalnej
Komisariatów Policji wymienionych w § 10.
2. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach nadzoruje realizację zadań niżej
wymienionych komórek organizacyjnych Komendy:
a) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego,
b) Komisariat Policji we Wronkach,
c) Posterunek Policji w Kaźmierzu,
oraz nadzoruje realizację zadań wykonywanych przez komórki organizacyjne służby prewencyjnej
Komisariatów Policji wymienionych w § 10.
§ 12.
1. Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy zastępców, kierowników
podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
2. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy może zlecać podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie innych zadań niż wynikają z kart opisu stanowisk pracy i opisów pracy zadań mieszczących się w zakresie zadań realizowanych przez daną komórkę,
z uwzględnieniem przepisów ustawy o Policji i odrębnych przepisów prawa pracy.
3. Kierownika komórki organizacyjnej Komendy w czasie jego nieobecności zastępuje jego zastępca albo wyznaczony przez niego inny podległy policjant lub pracownik.
4. Zastępowanie kierownika komórki organizacyjnej Komendy obejmuje wykonywanie zadań,
o których mowa w regulaminie Komendy chyba, że określił on inny zakres zastępstwa.
§ 13.
-
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy określa zadania podległych komórek organizacyjnych niższego szczebla. Wykaz tych zadań podlega zatwierdzeniu przez Komendanta.
-
Zadania kierownika komórki organizacyjnej Komendy i jego zastępców określa Komendant, podpisując sporządzone przez kierownika tej komórki organizacyjnej karty opisu stanowisk pracy lub opisy stanowisk pracy.
-
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy określa zadania kierowników podległych komórek organizacyjnych niższego szczebla oraz podległych policjantów i pracowników, sporządzając karty opisu stanowisk pracy lub opisy stanowisk pracy i podpisując je na podstawie otrzymanego upoważnienia.
-
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zapoznaje podległych policjantów i pracowników z kartami opisu stanowisk pracy lub opisami stanowisk pracy.
-
Karty opisu stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 i 3, sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
-
Opisy stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 i 3, sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy
w służbie cywilnej.
§ 14.
W przypadku zmiany wykazu zadań, o których mowa w § 15-22, kierownik komórki organizacyjnej Komendy jest zobowiązany niezwłocznie zaktualizować wykazy zadań podległych komórek organizacyjnych niższego szczebla oraz karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy, o których mowa w § 13 ust. 3.
ROZDZIAŁ 4
Zadania komórek organizacyjnych Komendy
§ 15.
Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
1) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi mającymi na celu przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstw kryminalnych
i gospodarczych, zjawisk kryminogennych oraz patologii społecznej;
2) w ramach form pracy operacyjnej w środowisku kryminogennym prowadzenie działań operacyjnych w zakresie zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej;
3) współpraca z osobowymi źródłami informacji celem zbierania wiadomości dotyczących sprawców przestępstw i wykroczeń, osób poszukiwanych oraz zdarzeń będących w zainteresowaniu
Policji;
4) utrzymywanie stałej współpracy w zakresie wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców
z Urzędem Kontroli Skarbowej, Urzędem Ceł i innymi instytucjami kontrolnymi oraz organami
administracji państwowej;
5) współdziałanie z wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu i komórkami organizacyjnymi tutejszej Komendy w zakresie zwalczania przestępczości kryminalnej
i gospodarczej oraz czynności dochodzeniowo – śledczych;
6) wytyczanie kierunków, określanie form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania,
ujawniania przestępstw, ścigania sprawców przestępstw kryminalnych i gospodarczych oraz
wszczynanie i prowadzenie postępowań przygotowawczych;
7) dokonywanie przez Naczelnika okresowych kontroli wyników pracy dochodzeniowo - śledczej
uzyskiwanych przez policjantów Wydziału Kryminalnego, Ogniwa i Zespołów Kryminalnych
podległych Posterunku i Komisariatów Policji;
8) ocenianie przez Komendanta Powiatowego Policji za pośrednictwem Naczelnika Wydziału
Kryminalnego zasadności wydatków z funduszu operacyjnego, dbanie o jego właściwe wykorzystanie oraz prowadzenie związanej z tym dokumentacji w zakresie obsługi finansowej
w imieniu Komendanta Powiatowego Policji i na zasadach określonych w stosownym zarządzeniu;
9) sprawowanie nadzoru ogólnego oraz dokonywanie ocen działalności w zakresie przestrzegania
prawa, sprawności organizacyjnej, ekonomiki procesowej i rezultatów wykrywczych
w zakresie pracy dochodzeniowo-śledczej podległych Posterunków i Komisariatów Policji;
10) przejmowanie do prowadzenia postępowań przygotowawczych z podległych Posterunków
i Komisariatów Policji w o dużej złożoności i zawiłości bądź o dużym ciężarze gatunkowym;
11) współpraca z prokuratorami, wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu oraz
Komórkami organizacyjnymi tutejszej Komendy w zakresie czynności dochodzeniowo -
śledczych;
12) prowadzenie poszukiwań osób oraz koordynowanie realizowanych poszukiwań osób i rzeczy,
a także identyfikacji osób i zwłok, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
13) prowadzenie prawidłowej rejestracji statystycznej przestępstw oraz rejestracji kryminalnej;
14) wykonywanie czynności techniczno – kryminalistycznych;
15) udzielanie bieżących konsultacji specjalistycznych dla komórek organizacyjnych Komendy,
prokuratur i sądów;
16) sprawowanie nadzoru przez Naczelnika i wyznaczonych policjantów nad pracą funkcjonariuszy
oraz udzielanie im pomocy w zakresie:
-
prawidłowości stosowania metod i środków kryminalistycznych służących do ujawnienia
i zabezpieczenia śladów oraz dokumentacji kryminalistycznej i procesowej; -
udzielanie pomocy, a w razie potrzeby prowadzenie oględzin i innych czynności procesowych,
-
prowadzenie szkoleń i doskonalenia zawodowego z zakresu techniki kryminalistycznej,
17) współdziałanie z Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym i Laboratorium Kryminalistycznym i wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu oraz komórkami organizacyjnymi Komendy;
18) eksploatowanie policyjnego systemu informatyki oraz realizowanie usług informatycznych dla
organów zespolonej administracji rządowej i administracji samorządowej na podstawie odpowiednich porozumień;
19) eksploatowanie i techniczne utrzymanie w Komendzie oraz podległych Komisariatach Policji
systemów informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką
Komendy Wojewódzkiej Policji;
20) nadzorowanie wprowadzania informacji do baz danych w Komendzie;
21) koordynacja realizacji całokształtu zadań informatycznych w jednostce;
22) instalacje podstawowego sprzętu informatycznego;
23) udział w akcjach policyjnych mających związek z przestępczością komputerową.
§ 16.
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego należy:
1) koordynowanie funkcjonowania służby prewencyjnej w jednostkach Policji powiatu szamotulskiego;
2) tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
a) zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku w miejscach
publicznych,
b) zwalczanie przestępczości,
c) ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci
i młodzieży,
d) zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach
i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także
stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub
zgłoszenia,
e) organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych oraz
ochronnych,
f) edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania porządku
i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
g) kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych
przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w z zakresie zapobiegania
i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami
ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej
polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
4) ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na
wodach i terenach przywodnych;
5) edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie
bezpiecznego korzystania z dróg, wód i terenów przywodnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym, na wodach i na tych terenach;
6) zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub
doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
7) współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na
obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki
wychowawczej i edukacji z organem administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz
mediami;
8) analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;
9) organizacja i realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie w ramach
procedury ,, Niebieskie Karty’’;
10) współpraca ze strażami miejskimi /gminnymi/;
11) nadzór nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, jego kontrolowanie, a także
organizacja służby w tym zakresie;
12) wykonywanie czynności na miejscu zdarzeń drogowych, w tym zabezpieczanie miejsc wypadków drogowych, wykonywanie czynności procesowych;
13) realizowanie zadań związanych z kontrolą transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych;
14) współdziałanie z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w ruchu drogowym
w zakresie opiniowania projektów organizacji ruchu drogowego;
15) dokonywanie oceny skuteczności działania służby prewencyjnej, prognozowanie zagrożeń i
planowanie działań;
16) koordynowanie działań na rzecz nieletnich;
17) rozpoznawanie, analizowanie i prognozowanie zjawisk patologicznych;
18) animowanie i wspomaganie działań profilaktycznych w ramach prewencji kryminalnej;
19) opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych dotyczących między innymi młodzieży i dzieci zagrożonych demoralizacją oraz przestępczością w zależności od zdiagnozowanych potrzeb;
20) prowadzenie działalności szkoleniowej dla policjantów powiatu szamotulskiego oraz lokalnych
społeczności;
21) nadzorowanie działań jednostek Policji powiatu szamotulskiego realizowanych w warunkach
zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz koordynowanie działań policyjnych
prowadzonych na terenie powiatu;
22) rozpoznawanie oraz dokonywanie oceny zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego i porządku
publicznego, wobec których niezbędne jest wprowadzenie w jednostkach Policji powiatu
szamotulskiego wyższych stanów gotowości do działań lub dodatkowych procedur postępowania;
23) przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań usprawniających proces kierowania działaniami
w czasie akcji/operacji policyjnych na terenie powiatu;
24) nadzór nad przygotowaniem planów działania jednostek Policji powiatu szamotulskiego
w warunkach zakłóceń porządku publicznego, zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz
stanów nadzwyczajnych;
25) wspomaganie działań jednostek nadzorowanych;
26) przygotowywanie i aktualizacja planu działania Komendanta Powiatowego Policji w warunkach
zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
27) wypracowywanie i wdrażanie zasad współdziałania Komendy Powiatowej Policji
w Szamotułach z innymi pozapolicyjnymi instytucjami właściwymi w sprawach zarządzania kryzysowego i obronności państwa, w celu wykonania zadań policyjnych wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów i umów międzynarodowych;
28) bieżące nadzorowanie przygotowania, organizacja oraz prowadzenie działań pościgowych i poszukiwawczych z uwzględnieniem współdziałania z jednostkami ościennymi;
29) opracowywanie i doskonalenie systemu alarmowego Komendy;
30) prowadzenie nadzoru nad organizacją i pełnieniem służby na drogach w jednostkach organizayjnych Policji powiatu szamotulskiego;
31) inicjowanie działań upowszechniających znajomości przepisów ruchu drogowego zwłaszcza
wśród dzieci i młodzieży;
32) organizacja współdziałania z innymi pionami Policji: Służbą Celną, Żandarmerią Wojskową
i Strażą Graniczną w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości na drogach;
33) uzgadnianie w imieniu Komendanta Powiatowego planów ochrony obszarów obiektów
i urządzeń ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa bezpieczeństwa
publicznego i innych ważnych interesów państwa podlegających obowiązkowej ochronie
w określonym zakresie przez Komendę Wojewódzką Policji w Poznaniu;
34) współdziałanie i współpraca z uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie wynikającym
z odrębnych przepisów prawa;
35) kontrola przestrzegania przepisów ustawy o broni i amunicji przez osoby fizyczne i inne
podmioty posiadające broń;
36) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego wykonuje inne zadania zlecone przez Komendanta
oraz współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
w zakresie prewencji i ruchu drogowego.
§ 17.
Do zakresu zadań Zespołu Prezydialnego, Kadr i Szkolenia należy:
1) obsługa kancelaryjno – biurowa Komendanta, jego zastępcy oraz wyznaczonych komórek organizacyjnych Komendy;
2) ewidencjonowanie, gromadzenie, rozpowszechnianie i aktualizowanie aktów prawnych własnych
i wpływających do Komendanta;
3) prowadzenie kancelarii ogólnej Komendy:
a) nadzór nad prawidłowym wykonywaniem czynności w zakresie pracy kancelaryjno-biurowej w
komórkach organizacyjnych oraz jednostkach podległych Komendantowi Powiatowemu Policji
w Szamotułach,
4) opracowywanie zarządzeń, regulaminów i decyzji wydawanych przez Komendanta Powiatowego Policji;
5) opiniowanie projektów aktów normatywnych i decyzji wydawanych w Policji;
6) klasyfikowanie, opracowanie, gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych;
7) współpracuje z komórkami Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu właściwymi w
sprawach kadrowych, szkoleniowych oraz prezydialnych;
8) współpraca z samorządami, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie
zleconym przez Komendanta;
9) realizowanie polityki kadrowej Komendanta przez wdrażanie decyzji i wytycznych do praktyki
kadrowej;
10) ewidencjonowanie pieczęci i stempli używanych w jednostkach i komórkach organizacyjnych
Komendy;
11) rejestrowanie postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych prowadzonych przez przełożonych
wszystkich szczebli;
12) organizowanie i wykonywanie zadań w zakresie postępowania kwalifikacyjnego dotyczącego
kandydatów do służby i pracy w Policji na obszarze powiatu szamotulskiego;
13) opracowywanie, realizowanie i koordynowanie programów szkoleń doskonalenia zawodowego
lokalnego, szkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego;
14) rozpoznawanie potrzeb w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego policjantów
i pracowników Komendy;
15) realizowanie zadań z zakresu medycyny pracy;
16) opracowywanie decyzji, etatów, rozkazów personalnych wydawanych przez Komendanta
w sprawach osobowych, organizacyjno-etatowych i szkoleniowych jednostki;
17) doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy przez monitorowanie i ocenę zastosowanych
rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian
strukturalnych;
18) ewidencja etatu jednostki oraz rozkazów organizacyjnych wydawanych przez Komendanta;
19) współpraca z Wydziałem Kadr i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu oraz
komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie spraw kadrowych i szkoleniowych;
-
udostępnianie zbiorów obowiązujących aktów prawnych resortowych i pozaresortowych;
-
wykonywanie i nadzorowanie zadań z zakresu BHP w jednostce.
§ 18.
Do zakresu zadań Zespołu Finansów i Zaopatrzenia należy :
1) wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta
środków budżetu państwa;
2) realizacja wydatków w ramach ustalonego limitu finansowego i upoważnienia w odpowiednich
paragrafach klasyfikacji budżetowej;
3) realizowanie zadań ponadpowiatowych zleconych przez Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu w zakresie obsługi płacowej pracowników Komendy,
4) prowadzenie gospodarki mandatami karnymi;
5) prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach szkód w majątku Komendy;
6) sporządzanie dokumentacji w zakresie zatrzymywania osób do wytrzeźwienia zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz prowadzenie ewidencji wystawionych wezwań i kwot należnych z tytułu opłat za pobyt w Policyjnej Izbie Zatrzymań Komendy;
7) potwierdzenie wykonywania zleconych usług w zakresie:
a) całodziennego wyżywienia dla osób zatrzymanych,
b) badania osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym wystawionych za te usługi faktur/rachunków,
8) prowadzenie zagadnień w zakresie gospodarki mieszkaniowej, w tym związanych z prawem do
lokalu mieszkalnego dla funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach;
9) prowadzenie ewidencji kart przekazania odpadów i naliczanie opłat za gospodarcze wykorzysta
nie środowiska;
10) prowadzenie ewidencji holowań zabezpieczonych pojazdów oraz opłat za parkowanie pojazdów
przetrzymywanych w celach dochodzeniowo-śledczych;
11) zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy
oraz podległych jednostek Policji;
12) naliczanie równoważnika pieniężnego za pranie odzieży ochronnej policjantów i pracowników
cywilnych;
13) zgłaszanie potrzeb jednostki na materiały, sprzęt, usługi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Komendy, a także sprzęt kwaterunkowo – gospodarczy, techniki policyjnej, wyposażenia specjalnego, druków itp.;
14) nadzorowanie eksploatacji i stanu technicznego powierzonego w użytkowanie majątku;
15) prowadzenie ewidencji sprzętu transportowego;
16) nadzorowanie eksploatacji i stanu technicznego pojazdów;
17) przedstawianie potrzeb w zakresie sprzętu transportowego, materiałów pędnych i smarów
wyposażenia biur i pomieszczeń Komendy oraz środków czystości na nowy rok budżetowy;
18) organizowanie i przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych, ich brakowanie
i zagospodarowywanie;
19) ustalanie zużycia paliwa środków transportu;
20) prowadzenie całości zagadnień związanych z dokumentowaniem eksploatacji pojazdów;
21) prowadzenie całości zagadnień związanych z trybem przyjmowania darowizn od samorządu
terytorialnego, banków i fundacji;
22) zlecanie czynności konserwacyjnych i naprawczych związanych z utrzymaniem obiektów
w należnym stanie technicznym i estetycznym, w tym także czynności związanych z utrzyma niem czystości w pomieszczeniach i otoczeniu obiektów;
23) naliczanie podatku od podległych nieruchomości;
24) prowadzenie ewidencji ilościowej majątku rzeczowego;
25) prowadzenie dokumentacji w zakresie darowizn rzeczowych i finansowych;
26) przekazywanie prawidłowo wystawionych rachunków, faktur i innych dowodów księgowych
do właściwych komórek organizacyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu;
27) sporządzanie list na wypłatę równoważników pieniężnych, wynikających z pozycji budżetowych Wydziału Inwestycji i Zaopatrzenia KWP w Poznaniu;
28) wykonywanie i nadzorowanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce.
29) uczestniczenie w procesie oddawania w posiadanie zależne nieruchomości Skarbu Państwa lub
ich części pozostających w trwałym zarządzie KWP w Poznaniu, zgodnie z obowiązującymi
procedurami, tj. przeprowadzanie postępowań mających na celu wyłonienie kontrahentów, prowadzenie ewidencji zawartych umów najmu, dzierżawy i użyczenia, wykonywanie niektórych
czynności faktycznych w w/w zakresie;
30) wykonywanie i nadzorowanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w jednostce.
2. Zespół Finansów i Zaopatrzenia realizuje inne zadania zlecone przez Komendanta oraz
współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu celem
realizacji obowiązków.
§ 19.
1. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do Spraw Prasowo - Informacyjnych należy:
1) realizacja polityki prasowo – informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji w Szamotułach; 2) realizacja zadań w zakresie komunikacji wewnętrznej;
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) współdziałanie z organizacjami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi
oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
5) współtworzenie oraz współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej;
6) współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie udzielania informacji o pracy Policji;
7) udzielanie odpowiedzi na pytania dziennikarzy;
8) prowadzenie strony internetowej Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach;
9) prowadzenie monitoringu prasy.
2. Realizuje inne, niż wymienione w ust. 1 zlecone zadania przez kierownictwo Komendy oraz
współpracuje z Zespołem Prasowym Wydziału Komunikacji Społecznej KWP w Poznaniu.
§ 20.
1. Do zadań Zespołu do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy :
-
zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
-
prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie, albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
-
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne, a także w zakresie ochrony fizycznej;
-
prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa osobowego z odpowiednimi klauzulami w stosunku do policjantów i pracowników Policji oraz kandydatom do służby i pracy w Policji;
-
opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych jednostki i nadzorowanie jego realizacji;
-
szkolenie policjantów i pracowników Policji w zakresie ochrony informacji niejawnych;
-
współpraca ze służbami Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu również w przypadku konieczności współpracy z krajową radą bezpieczeństwa w zakresie przewidzianym ustawą o ochronie informacji niejawnych oraz przepisami wydanymi na jej podstawie;
-
prowadzenie ewidencji stanowisk komputerowych przetwarzających informacje niejawne
w systemach informatycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz bieżące jej aktualizowanie; -
nadzór poprawności użytkowania z zakresu funkcjonowania i zachowywania procedur bezpieczeństwa dla informacji niejawnych przekazywanych przez użytkowników
za pośrednictwem systemów i sieci teleinformatycznych; -
prowadzenie szkoleń dla użytkowników z przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „Poufne”, „Zastrzeżone” w systemie ODN oraz rejestracji i przechowywania technicznych nośników zawierających informacje niejawne;
-
prowadzenie kancelarii tajnej w Komendzie, w tym przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów niejawnych, a także ich brakowanie lub przekazywanie do archiwum;
-
przyjmowanie, gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych powstałych
w Komendzie; -
przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających;
-
realizacja zadań obronnych i dobór rezerw osobowych na czas ,,W’’ oraz współpraca
z organami administracji wojskowej w tym zakresie; -
przechowywanie złożonych oświadczeń o stanie majątkowym i udostępnianie ich do analizy osobom uprawnionym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 21.
1. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do Spraw Łączności i Informatyki należy
w szczególności:
1) opracowywanie planów niezbędnych zabezpieczeń organizacji łączności dla potrzeb przeprowadzanych przez jednostkę akcji policyjnych;
2) bieżąca konserwacja i dokonywanie drobnych napraw sprzętu łączności i informatyki będącego
na wyposażeniu jednostki, przy ścisłej współpracy ze służbami technicznymi Wydziału
Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu;
3) instalowanie i demontaż sprzętu łączności i informatyki w zakresie niezbędnym dla zapewnienia ciągłości pracy komendy i jej podległych jednostek;
4) wstępne diagnozowanie uszkodzeń sprzętu w celu przekazywania go do naprawy;
5) prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu łączności i informatyki;
6) przygotowanie sprzętu łączności i informatyki do wybrakowania zgodnie z procedurami;
7) prowadzenie ewidencji uprawnień funkcjonariuszy i pracowników cywilnych posiadających
dostęp do Policyjnej Sieci Transmisji Danych ( PSTD);
8) administrowanie kontami użytkowników na stacjach dostępowych – dodawanie, usuwanie,
okresowa aktualizacja;
9) prowadzenie szkoleń i bieżące wsparcie użytkowników z terenu jednostki w zakresie eksploatacji sprzętu łączności i informatyki oraz oprogramowania;
10) nadzór nad przestrzeganiem zasad dotyczących przetwarzania dokumentów oraz instalacji
oprogramowania na komputerach służbowych;
11) bieżąca kontrola rejestracji rozmów telefonicznych i korespondencji radiowej prowadzonej
na stanowiskach kierowania jednostki oraz archiwizacja nagrań;
12) realizacja usług pocztowych dla organów zespolonej administracji rządowej i samorządowej
na podstawie odpowiednich porozumień.
-
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do Spraw Łączności i Informatyki należy również
wykonywanie innych zadań zleconych przez Komendanta oraz współpraca z komórkami
organizacyjnymi Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach i Komendy Wojewódzkiej
Policji w Poznaniu.
§ 22.
1. Do zakresu zadań Posterunku Policji w Kaźmierzu należy w szczególności:
1) realizacja zadań w zakresie rozpoznania, zapobiegania i ścigania przestępczości kryminalnej na
terenie działania Posterunku Policji;
2) bezpośrednie prowadzenie postępowań przygotowawczych i śledztw powierzonych;
3) organizowanie służby w patrolach na rzecz rozpoznawania zagrożeń dla bezpieczeństwa
i porządku publicznego;
-
aktywne pełnienie służby w patrolach zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) reakcja na stwierdzone przypadki zachowania niezgodne z prawem, głównie naruszanie
spokoju i porządku ruchu drogowego, naruszanie przepisów sanitarno- porządkowych, p.poż.; 6) ujawnianie okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw przeciwko mieniu, głównie
w zakresie bezpieczeństwa obiektów;
7) inicjowanie i uczestniczenie w spotkaniach ze społeczeństwem oraz rozwijanie form więzi
dzielnicowych z obywatelami w celu angażowania ich do działalności na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
8) współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy.
2. Posterunek Policji w Kaźmierzu realizuje również inne niż wymienione w pkt. 1 zadania zlecone
przez Kierownictwo Komendy oraz współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy,
celem właściwego wykonywania zadań.
ROZDZIAŁ 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 23.
Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy w terminie 60 dni od wejścia w życie Regulaminu Komendy, określą szczegółowe zakresy zadań podległych komórek organizacyjnych i sporządzą dla poszczególnych stanowisk służbowych karty opisu stanowisk pracy, o których mowa w § 14.
§ 24.
Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników Policji z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
§ 25.
W przypadku zmian organizacyjnych Komendy oraz zakresu zadań komórek organizacyjnych postanowienia niniejszego Regulaminu będą niezwłocznie aktualizowane przez wiodącą komórkę organizacyjną Komendy.
§ 26.
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach z dnia 17 listopada 2006r.
§ 27.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
KOMENDANT POWIATOWY POLICJI
W SZAMOTUŁACH
mł. insp. Mirosław ŻABIŃSKI
W porozumieniu:
WIELKOPOLSKI
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
W POZNANIU
nadinsp. Krzysztof JAROSZ